2022/02/10

Autost ja Tarbeklaasist

Mul viskas üleeile autol esiteks rehvirõhkude, siis ABSi, veojõukontrolli, käsipiduri tule ja mingi asja veateate veel korraga põlema. Täna käisin servises. 1,5 tundi, 250 eurot ja esindusest ära sõites läksid esimese foori all kõik samad märgutuled jälle põlema. Sõitsin tagasi, viskasin võtme samale tegelasele, kes mu auto enne vastu võtnud ja tagasi andnud oli, näitasin telefonist auto armatuurlauast, mis nagu jõulupuu säras, pilti, ütlesin kommentaariks vaid: "esimese foori all" ja "ma ootan teie lounge`is". Selleks ajaks, kui auto võtme tagasi sain, oli mul üks koosolek ka just lõppenud. Pärast hakkasin mõtlema, et see konsultant, kes mu autoga tegeles, oli tegelikult üsna kompu. Oleks võinud elule võimaluse jätta ja diivanile, kus ma ootasin, kinda või salli "unustada". Kui ta oleks sekretäril mulle helistada lasknud, oleks see tähendanud, et elu ei võtnud mu pakutud võimalust vastu. Kui oleks ise helistanud, oleks see tähendanud, et neil on kuri sekretär, keda selliste ülesannetega koormata ei julgeta või midagi muud. Aga sall ja kindad olid mul juba kaasas ja auto oli ka lõpuks ikkagi korda saanud.

Jõulupuu

Koosolek oli perspektiivikate töötajate leidmise ja arendamise teemal. Igal pool on vist probleemkoht see, et esmatasandi juhtidel pole järelkasvu. Ma olen varem selles osas näinud kahte põhilist viga: reatöötajast edutatakse juhiks see, kes on kõige parem või produktiivsem tootmistöötaja, aga mitte see, kellel on juhi eelduseid või liidriomadusi. Teine oht on see, et nõrgad juhid kardavad konkurentsi enda ametikohale ja ei anna perspektiivikatele alluvatele võimalust. Veel halvemal juhul söövad nad lihtsalt välja. Kuna ma olen organisatsioonis uus, siis küsisin, kas siin selliseid riske ka olla võiks. Eks ma olen ise ka kahe ja poole kuuga aru saanud, et pigem vist mitte. Päris hea on töötada ettevõttes, kus organisatsioon on juba puberteedieast välja kasvanud ja juhid isiksuste ja liidritena küpsed. Ma olen kogu kontserni peale vist ainult poolteist nõrka juhti kohanud, aga kuna ülejäänud organisatsioon nii normaalne on, siis peavad nemad ka ennast ikkagi kuidagi kokku võtma ja vähemalt normaalset nägu ning koostööd tegema. Ega elu muidugi ainult liblikad ja ükssarvikud ole ning mina kõigiga kogu aeg sama meelt. Umbes nädal tagasi oli mul arutelu ühe juhiga, kelle osakonnas on pidev probleem. Probleemi tekitavad teise osakonna töötajad, kellest pole aru saada, kas nad ei tee oma tööd korralikult või pole nende juht neile andnud juhiseid, kuidas seda tööd korralikult tegema peaks. Minu mõte liikus sinna suunas, kuidas asjad nii ümber korraldada, et oleks väga keeruline oma tööd korralikult mitte teha. Minu filosoofia on alati proovida süsteem võimalikult idioodikindlaks ehitada.
"Sellisel juhul tulevadki siia lõpuks ainult idioodid tööle," vaidles see juht, kellele probleem tekitati, vastu. Huvitav mõttekäik. Minu kõhutunne ütleb, et ta eksib. Kuigi ma ei oska põhjendada miks ta eksib, ehitan oma idioodikindlaid süsteeme ikka edasi. Ühes asjas oleme me ühel nõul ka -- meie mõlema üheks põhiliseks töömeetodiks on inimestega rääkimine.

Tegelikult tahaks ma selle juhiga hoopis muudel teemadel rääkida. Ta ise ütleb, et tahaks pensionile minna, aga kuna on lubanud vist aasta-poolteist veel tööd teha, siis teeb. Tööd on ta elus huvitavat ja palju teinud ning asju näinud. Korra naeris ta Tarbeklaasi vaase, mida telekas näidati kui hinnalisi kollektsioneeritavaid esemeid. Ütles, et Tarbeklaasis oli ikkagi omal ajal kaks ust olnud: selline, millest päeval kvaliteetne toodang välja tuli ja üks teine, millest toodang öösiti välja tuli. Vanasti nimetati viimast haltuuraks. Vahet saab neil nii teha, et päevaste vaaside põhjad on kas lihvitud või karestatud. Ma ei mäleta, kumb selle kohta nüüd õige termin oli, kuigi ta minuga pahandas, kui ma valesti ütlesin. Haltruuravaaside põhjad on aga siledad nagu aknaklaas. Mingil põhjusel ei olnud neid öösel haltuurat tehes võimalik karestada. Neid oligi siis telekas näidatud ja kiidetud. Tal on lugusid. Ma tahaks neid veel kuulda. Seni aga kõik oma vanade vaaside põhjasid kontrollima.

1 kommentaar:

  1. Need haltuuravaasid olid tuntud ka kui taksovaasid, hiljuti teles räägiti nendest :)

    VastaKustuta